Föreningen

Föreningen är en bostadsrättsförening och har funnits sedan 2005. Föreningen omfattar adresserna Erik Dahlbergsgatan 26, Thottsgatan 16A-C samt Helmfeltsgatan 11. Se karta.

Fastigheten
Kvarteret är unikt då samtliga fastigheter är ritade av samma arkitekt. Huset är byggt 1926 i brunt helsingborgstegel med granitportaler. Fastighetsbeteckningen är Hertigen 4.

Tomt
Tomten är friköpt.

Antal lägenheter och lokaler
I föreningen finns 50 lägenheter i varierande storlek. Föreningen äger fem affärslokaler. Dessa hyrs av:
Kimm studio
Zadig Art & Design
Andréasson Design
L'Art Grand
Funkiskök
Ståhl

Ekonomisk förvaltning
Fastigheten förvaltas av Riksbyggen (www.riksbyggen.se).

Information till dig som medlem
Fortlöpande information för dig som boende hittar du på Mitt.riksbyggen.se men även i vår slutna Facebook-grupp; Brf Hertigen.

Nyligen inflyttad?
Varmt välkommen till Hertigen! Du kan läsa lite matnyttig information i vårt välkomstbrev som du hittar här. Tips är att även gå med i vår Facebook-grupp; Brf Hertigen.

Boendeparkering finns på gatan.

Källare och vind
Till varje lägenhet hör ett källar- eller vindsutrymme.

Kabel-tv och bredband
Fastigheten är ansluten till Com Hem. Bredband upp till en viss hastighet samt en del TV-kanaler går på föreningens gemensamma avtal. Vill du ha ännu snabbare bredband eller ytterligare TV-kanaler är du välkommen att teckna ytterligare abonnemang hos Com Hem. Kontakta Com Hem för specifikation gällande vad som ingår i föreningens avtal.

El & vatten
Fastigheten är ansluten till E.ON.
Föreningen har ett gemensamt el- & vattenabonnemang som avläses månadsvis.

Värme
Fastigheten är ansluten till E.ONs fjärrvärme med värmeväxlare i pannrummet.

Tvättstuga
Det finns två tvättstugor utrustad med två tvättmaskiner, en torktumlare, mangel samt ett torkskåp. Bokningstavla med cylindrar finns utanför tvättstugan.

Gården
På gården finns cykelställ under tak samt uteplats med gemensamma möbler och grill.

Grillning på balkonger
På föreningens balkonger är det tillåtet att grilla enbart med elgrill eller gasolgrill.

Aktivitetsdagar
En förmiddag på våren och en på hösten hjälps alla åt att fixa i ordning gården och annat som behövs göras i fastigheten. Denna aktivitet är obligatorisk.

Övrigt
Föreningen accepterar juridiska personer som medlemmar men bara om dessa är kommun eller landsting.
Delat ägande sköts genom tidsbegränsad andrahandsuthyrning.

Renoveringar
2000-2005 Samtliga badrum renoverats i samband med byte av VA-ledningar. Nya elinstallationer i hela fastigheten utförts.
2006 Målning av trapphus
2007 Byte och omläggning av yttertak Utvändig målning av fönster och dörrar. Omfogning av fasad
2010 Nytt värmesystem installerades. Upprustning av gård samt nytt miljörum.
2012 Ytterdörrar, fönster på bottenplan samt fasaden målades om.
2015 Spolning av avloppsstammarna
2016–2017 Byte av samtliga fönster på in- och utsidan. Nymålade dörrar mot innergården. Elektroniskt automatiskt lås till gården.
2018–2019 Omfogning av fasad på innergården.
2019 Renovering av gemensamma toaletten på innergården.
2019–2020 Renovering av innergården. Utjämning, beläggning med marktegel och nya planteringsytor.
2021 - Installation av nytt brandskydd på vinden
2022 - Renovering av kökstrappa Erik Dahlbergsgatan 26 same installation av nya tvättmaskiner i södra tvättstugan.
2023 - Renovering av kökstrappor Thottsgatan 16A & B

Årsredovisningar: